Doelgroepbenadering en vitaliteit.

Bijgewerkt op: jun 3

Voor HR-professionals en leidinggevenden


Wat is vitaliteit?

De afgelopen jaren is vitaliteit niet meer weg te denken uit het leven. Op het werk past het bij organisaties die actief inzetten op gezonde medewerkers. Maar hoe ziet vitaliteit eruit?

Vita komt van het Latijnse woord voor leven. Vitaliteit staat voor bruisen van energie. Vitaliteit gaat over het totaalplaatje van de mens. Het gaat over je fit en sterk voelen, het beschikken over mentale veerkracht en doorzettingsvermogen. Vitaal hangt samen met gezondheid en met “in je element” zijn. Het gaat over balans en over hoe je in balans kunt komen.

Doelgroepbenadering en vitaliteit

Steeds meer organisaties werken actief aan een vitaliteitsbeleid. Hoe houden we onze medewerkers gezond, hoe houden we ze duurzaam inzetbaar, hebben we een gezond aanbod in het bedrijfsrestaurant, is er voldoende mogelijkheid voor beweging, hoe zit het met de stress op het werk en hebben de medewerkers plezier in het werk?

Maar de ene medewerker is de andere niet! Drie benaderingen op een rij.


1 Ongedifferentieerde benadering

Bij een ongedifferentieerde benadering gooi je alle medewerkers op een hoop. Alle leeftijden, de geslachten, hun achtergrond, hun functie en hun interesses. De 60+-ers benader je op dezelfde manier als de 20-ers.


2 Gedifferentieerde benadering

In deze benadering segmenteer je je doelgroep, de medewerkers. Voor de jongere medewerkers zet je een ander vitaliteitsplan op dan voor medewerkers met overgewicht. In het vitaliteitsbeleid met een gedifferentieerde benadering is ruimte voor mensen die steun kunnen gebruiken op psychisch vlak, voor mensen die veel of juist weinig zitten of mensen die tegen hun pensioen aan zitten. Je kunt segmenteren op geslacht; mannen die net vader zijn geworden, zwangere vrouwen of vrouwen in de overgang.


3 Geconcentreerde benadering

Deze doelgroepbenadering gaat nog een stapje verder. Je kiest één segment binnen je bedrijf en richt je daar volledig op in het vitaliteitsbeleid. Is er bijvoorbeeld in je productiebedrijf sprake van een hoog ziekteverzuim door rugklachten? Blijkt uit cijfers dat dit vooral mensen betreft die in de productie werken? Dan kun je ervoor kiezen om hier een jaar lang specifiek aandacht aan te besteden. Er komen dan cursussen en trainingen op de agenda die elk aspect van vitaliteit ten aanzien van rugklachten behandelen; fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel en sociaal. Een volgend jaar zet je een andere doelgroep op de agenda.



Doelgroep “Vrouwen van 40+”

Heb je al eens overwogen om binnen je vitaliteitsbeleid “Vrouwen van 40+” als doelgroep te benaderen? Zo ja, top! Zo nee, waarom zou je dat doen?

Vrouwen doorlopen vele hormonale fases in hun leven. Een ervan start al rond hun 31e. Vanaf die leeftijd beginnen de voortplantingshormonen te dalen. De eerste symptomen dienen zich aan rond 40 jaar. Wat die symptomen zijn en wat zij eraan kunnen doen weten de meeste vrouwen niet. En dat terwijl de daling doorgaat tot de menopauze, de laatste menstruatie. Die hebben vrouwen gemiddeld op 51-jarige leeftijd. De symptomen gaan in de loop der jaren ernstiger worden tot en met ziekteverzuim. Bewustwording, (h)erkenning en een gezonde leefstijl kunnen overgangsklachten verminderen. Op termijn verlaagt het risico op ouderdomsziektes. Winst dus voor de organisatie én de medewerker.


Wil je meer weten?

Buro Vitale Vrouw kan helpen bij deze doelgroepbenadering. Informeer vrijblijvend via info@burovitalevrouw.nl



8 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven